IMG_4046

Een beetje Amsterdam in Kopenhagen

Voor een informatieve website van het ministerie van LNV schreef ik het volgende profiel over een Nederlandse ondernemer in bloemen in Kopenhagen.

Ze werkte in Nederland als marketeer. Toen ze met haar man meeverhuisde naar Denemarken, viel haar meteen op hoe uniek de Nederlandse bloemencultuur is, in vergelijking met die in haar nieuwe thuisland. Voor Irene Nannenberg –die barst van de ondernemingszin- was de volgende stap logisch. Ze lanceerde ‘Tulip Concept’: een pop-up store, die een beetje Amsterdam naar Kopenhagen brengt.

Weinig voor weinig

Nederland en Denemarken staan cultureel dicht bij elkaar. Fietsen, eetgewoonten en culturele gebruiken: veel van het dagelijks leven is vrijwel hetzelfde. Maar bij bloemen lag dat heel anders, ondervond Irene. “In Nederland zijn bloemen een vanzelfsprekend onderdeel van een gezellig huis. In het weekend haal je ze op de markt, of vrienden nemen ze mee voor een etentje. Dat werkt hier net even anders. Het zijn óf diamanten die je koopt bij een dure speciaalzaak, óf laaggeprijste bloemen bij martkwinkels. Die kwaliteit haalt het dus niet bij wat je in Nederland krijgt voor dezelfde prijs. Daar wilde ik iets mee.”

Icoonbloem

Ze begon met research. Al snel kwam ze erachter dat de bloemenmarkt hier weliswaar groot is, maar zich vooral richt op ‘weinig voor weinig’. “Ik besloot te gaan concurreren op kwaliteit met iets typisch Nederlands: de tulp. Elegant, brenger van het voorjaar, en een icoon voor een van Neerlands topsectoren.” Een paar maanden na de eerste brainstormsessie aan de keukentafel opende de Nederlandse ambassadeur in Kopenhagen haar winkel. In januari, precies bij de start van het tulpenseizoen.

In die winkel vinden klanten tulpen met een versheidsgarantie. “Ik beloof mijn klanten dat deze tulpen minimaal 5 dagen vers blijven. Deze hebben namelijk niet twee, maar vier weken op het land gestaan en liggen binnen 24 uur na snijden vers in de winkel. Dat vind je nergens anders in Kopenhagen.”

Trouwe klanten

Of het werkt? Irene komt met een volmondig ‘ja’. “Het is natuurlijk heel spannend. Maar het slaat aan, bij allerhande verschillende doelgroepen die ik vantevoren niet had ingeschat. Gezinnen met jonge kinderen. Vrouwen van tussen de 30 en 45. Maar ook jonge mannen vinden de winkel verfrissend.

Vooral het pop-up concept maakt het aansprekend voor de typisch Kopenhaagse ‘hipster’.” De garantie die ze durft te geven, schept vertrouwen, en in haar klantenbestand zitten dan ook veel terugkerende klanten. “Iedere zaterdag een vers bosje tulpen halen. Nederlandser dan dat kan toch haast niet?”

Toch blijft het niet alleen bij klanten die komen halen. Irene brengt zelf ook. Tulpen die ze niet meer kan verkopen, omdat ze al een paar dagen in de winkel heeft staan, levert ze af bij hotels en bejaardentehuizen. “Ik wil niets hoeven weggooien. Dat is zo jammer! En als ik met bloemen iets moois kan brengen, dan doe ik dat graag. Uiteraard leg ik mijn visitekaartje erbij.”

Verhaal vertellen

Wat ze na het tulpenseizoen gaat doen? Irene ziet overal mogelijkheden. “Vanaf mei dit jaar ga ik online starten met de verkoop van proefabonnementen voor consumenten thuis en bij bedrijven. Wat ik wil, is meer dan een bloemenwinkel. Het gaat om het verhaal bij een product. De tulp is nog maar het begin.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *